Czymże jest imię…? – czyli o problemach z wyborem imienia. Własnego.

Parafrazując słynny (jeśli nie najsłynniejszy) cytat z Szekspirowskiego „Romea i Julii” zastanawiam się, czy rzeczywście imię nie ma znaczenia? Czy gdyby owa róża nazwana byłaby, dajmy na to, chryzantemą, pachniałaby równie pięknie i mogłaby uchodzić za królowa kwiatów? Nie wiem. Te rozważania filozoficzne zostawiam jednak na boku. Bo od dłuższego czasu myślę strasznie nad imieniem. Dla siebie…

runy 

Zawsze wierzyłam, że imię ma moc. gdyby tak nie było, nie przykładaliśmy do niego aż tak wielkiej wagi. Nawet obecnie zauważyć można w kulturze pewne ślady owego dawnego „kultu imienia”, jesli tak to na własne potrzeby mogę nazwać. Bo czym jest obchodzenie imienin? A już te wszystkie zastanawiania się, rozterki, gdy ma przyjść na świat dziecko i trzeba jakoś je nazwać: a może po dziadku? A może po jakimś sławnym aktorze? Albo dlatego, że bedzie się nim opiekował taki, a nie inny święty? Ilu ludzi, tyle motywacji… Kiedyś było łatwiej…

Wikingowie najczęściej nadawali swoim dzieciom imiona po zmarłych krewnych. Działo się tak, bo wierzono, że dzięki temu dziecko zyska też cechy danego przodka: odwagę, mądrość… Miało to też związek z wiarą, że poprzez imię nastąpi pewnego rodzaju reinkarnacja zmarlej przed laty osoby. Dlatego zwyczaj ten szczególnie kultywowano, gdy dziecko rodziło się tuż po śmierci danego krewnego.

Nie jest to ejdnak jedyna zasada, jaką kierowano się przy wyborze imienia. Bardzo często wykorzystywano tutaj zasadę aliteracji lub powtarzania jednej z sylab występujących w imieniu ojca. Na przykład więc Vemundr miał syna Vegirra, zaś Halldor – Hallkella. I tak dalej. Powtarzać się mogła także ostatnia sylaba, na przykłąd popularne -bjorn (co samo w sobie znaczy niedźwiedź). Z resztą takie imiona, które nawiązywały do cech charakterystycznych dla niektórych zwierząt były bardzo powszechne. Wspomniany Bjorn czy Ulf (wilk) i inne z nich tworzone. Oprócz tego tworzono też imiona nawiązujące do skandynawskiej mitologii. Tutaj jedną z części było po prostu imię wybranego boga, na przykład w imieniu Thorkell.

Często nadawano też przydomki, opisujące wyglad danej osoby. Nie było nazwisk, za to tworzono patroimiki. Czyli mówiono na przykład: Halldor syn Hallkella. Te tworzoo za pomocą końcówek -son lub -sen (w zależności od miejsca) dla chłopców oraz – dottir dla dziewcząt.

Zywczajowo, gdy przystępuje się do drużyny rekonstrukcyjnej, przyjmuje się imię pochodzące z danej epoki, kultury. A skoro mam być kobieta wikińską, trzeba sobie takie imię znaleźć. I tu własnie pojawia się problem. Od kilku tygodni przeszukuję zasoby Internetu w celu znalezienia imienia, które po prostu do mnie przylgnie. Nigdy nie miałam z tym problemu, bo zawsze imię nadawał mi kto inny: Elżbieta – tak nazwali mnie rodzice po moim urodzeniu; Noor – imię, pod którym znali mnie arabsko-pakistańscy znajomi (tak im było łatwiej powiedzieć) nadał mi jeden z nich, który stwierdził, ze podobna jestem do jego siostry noszącej własnie to imię. Z oboma tymi imionami dość łatwo jest mi się zidentyfikować. A imię wikińskie?

Na formach internetowych poświęconych kulturze wikingów i czasom wczesnego średniowiecza jest wiele spisów imion, któe występują w sagach i innych źródłach pisanych. Niektóre podobają mi się, ale jakoś nie pasują mi do mnie. Inne odstręczają samym swoim wdziękiem. W końcu znalazłam jedno, które chyba mi odpowiada: nie wyglada źle, gdy tak się podpisuję. nie mam jakiegoś wewnętrznego oporu, by zwrócić się do swojego odbicia w lustrze tym imieniem. Sprawdziłam etż znaczenie, by wiedzieć, jaki ładunek neisie to imie za sobą. I też nie tyle może dobrze wróży, co zgadza się z moim charakterem. Więc chyba to jest to…

Jakie to imię? No cóż… Na arzie nie zdradzę. Ale jak już „oficjalnie” je przyjmę, z pewnością się dowiecie. A jesli ktoś śledzi mój facebookowy profil na jednym ze zdjęć może to imię odczytać;)

2 thoughts on “Czymże jest imię…? – czyli o problemach z wyborem imienia. Własnego.

Skomentuj

