O wojnie. O człowieczeństwie…

Boję się tematyki wojennej. I w książkach, i w filmach. Szczególnie, gdy dotyczy II wojny światowej. Być moze mam na tym pukcie jakąś obsesję. Być może zbyt dużo znaków tamtej wojny widziałam, a rany w niej zadane są wciąż żywe. Być może, kiedyś o tym napiszę…

Na razie jednak chcę napisać o książce. Takiej, której bardzo się bałam. Na którą nawet nie spoglądałam, a jednak po którą w końcu sięgnęłam. „Złodziejka książek”. Pochłonęła mnie. Po prostu…

10817777_821770954550305_1540409871_n

Nie jest łatwo napisać książkę, która opowiadałaby o wojnie z perspektywy dziecka. Nie jest też łatwo napisać książkę, której narratorem jest Śmierć. A w której jednocześnie smierć jest oswojona. Nie przeraża tak bardzo. I nie jest tematem głównym…

Bo choć opowieść od śmierci się zaczyna, wcale nie opowiada o wojennych tregediach. Nie w taki sposób, w jaki opowieści te snute są zazwyczaj. Przez autorów książek czy przez twórców filmowych… „Złodziejka książek” Markusa Zusaka to opowieść o tym, jak nawet w okrutnych wojennych czasach mozan pozostać człowiekiem…

Główną bohaterką jest Liesel. Poznajemy ją, gdy podróżuje pociągiem do swej przybranej rodziny. Miała tam dotrzeć z młodszym bratem, jednak w wyniku pierwszego spotkania ze śmiercią dociera sama. Nie mogąc zrozumieć tego, dlaczego jej brata już nie ma, dlaczego został pochowany na przygodnym cmentarzu, gdzie nikt nie będzie go odwiedzał i dlaczego musi rozstać się z matką, czuje się samotna. W obcym mieście, obcym domu, wsród obcych ludzi.

Nie potrafi czytać, nie potrafi pisać. Ale kradie książkę. Pierwszą, jeszcze podczas pogrzebu brata. To „Podręcznik grabarza”. Brzmi trochę jak czarny humor, prawda? Ale „Złodziejka książek” wcale taka nie jest. To piękna historia o dziewczynie, która tak bardzo kocha słowa, że kradnie książki: z cmentarza, z płonącego stosu, z biblioteki burmistrza. A potem je czyta. Od deski do deski. Później czyta je też w schronie przeciwlotniczym, uspokajając tym czytaniem siebie i innych, którzy z lękiem oczekują kolejnych wybuchów bomb spadających na małe niemieckie miasteczko.

Ale „Złodziejak książek” wcale nie jest o książkach. Nie tylko. To powieść, która opowiada o realiach wojennych w Niemczech. I o tym, jak można było żyć w hitlerowskich Niemczech i pozostać człowiekiem: ukrywać Żyda w piwnicy, martwić się o niego, gdy zachoruje. A pędzonym do Dachau więźniom podać kromkę chleba, narażając się na baty. Albo jeszcze gorsze kary…

„Złodziejka książek” wzrusza, sprawia, że łzy stają w oczach. Zmusza do zastanowienia się nad tym, jak okrutny może byc człowiek. I jak moze byc dobry… To książka, któa nie pozostawia obojętnym. A przy tym świetnie napisana. Inaczej. Ciekawie…

Przeczytałam w ramach wyzwań: Książkowe podróże (odwiedzone miasteczko neimieckie Molching) oraz Grunt to okładka (dziewczyna trzyma książkę).

 

4 thoughts on “O wojnie. O człowieczeństwie…

  1. Miałam dokładnie takie same wrażenia po lekturze tej książki, choć na początku wydawała się dziwna, ale później nie mogłam się oderwać. Też nie lubię tematyki wojennej, zwłaszcza po dogłębnym analizowaniu w liceum sceny gwałtu w jednej z wojennych lektur. Najbardziej przeraża mnie, że gdzieś na całym świecie nadal toczy się „jakaś” wojna i ludzie cierpią, według mnie bez sensu. Oczywiście wojna to ogromny interes potentatów, „władców świata” i zastanawia mnie tylko fakt, jak ci „ludzie” mogą spać po nocach a rano patrzeć w lustro mając świadomość, że żyją tylko po to żeby niszczyć, odbierać godność, ale nie nadzieję, bo ta zawsze umiera ostatnia.

    1. OJ… też mam takie przemyślenia. Nie rozumiem i chyba nigdy nie zrozumiem ludzi, którzy dla kasy, kolejnego samochodu czy Bóg wie czego jeszcze skazują setki innych na głód, ból, cierpienie itd… Po prostu nie pojmuję…

Skomentuj

