Motywacja: +100 – Scott Jurek „Jedz i biegaj”

Ostatnio miałam jakąś jesienno-zimowa zniżkę formy. Brak energii, brak ochoty na cokolwiek. Tylko czasem z zazdrością patrzyłam na tych, którzy mimo, iż było ciemno i nieprzyjemnie, biegali… Aż mnie tez się chciało. Moje super różowe buciki wołały: Włóż nas!”. Tylko mózg podpowiadał: masz katar, jest ciemno i niebezpiecznie. I inne takie blablabla… No i siadałam w cieplym fotelu albo traciłam czas, po raz enty przeglądając portale społecznościowe. Najczęściej zupełnie bezrefleksyjnie i bezcelowo. No i czytałam książkę…

DSC_0003 (4) 

Książka „Jedz i biegaj”, której autorem jest Scott Jurek, przeleżała u mnie na półce kilka miesięcy. Kupiłam ją zaraz, gdy o niej usłyszałam. Bylam ciekawa, jak pogodzić wegańską dietę z tak ogromnym wysiłkiem, jakim jest bieganie ultramaratonów. Ale potem jakoś nie było czasu przeczytać. W końcu jednak się za nią wzięłam… I bardzo dobrze!

DSC_0008 (3)Autor tej książki to jeden z najbardziej znanych i najbardziej utytułowanych ultramaratończyków świata. Aż dziw bierze, że chłopak z dosyć biednej rodziny, niezbyt wyróżniający się w latach własnego dzieciństwa zaszedł tak daleko. Ale, jak sam mówi w książce, wszystko, co osiągnął, osiągnął dzięki odpowiedniemu nastawieniu. Jurek twierdzi, że do biegania ultramaratonów, czyli biegówdługich, ponad osiemdziesięciokilometrowych, najczęściej terenowych, rozgrywanych w trudnych warunkach (np. górzysty teren), nie wystarczy wysportowane ciało. Potrzebny jest przedew szystkim umysł, który uwierzy, że można pokonać własne słabości. Bo ultramarton polega własnie na pokonywaniu własnych słabości. I to nie tych fizycznych, a psychicznych właśnie. I choc autor dużo mówi w swojej książce o diecie i o tym, jak ważne dla naszego zdrowia jest wybieranie odpowiednich produktów spożywczych, więcej mówi o tym, że bieg w ultramaratonie to przeżycie duchowe, metafizyczne. I własnie dla osiągniecia pewnego stanu umysłu, podejmuje się tak ogromny wysiłek, jakim jest bieg przez kilkanaście, czasem nawet kilkadziesiąt godzin…

Książka ta jest z jednej strony biografią sportowca. Z drugiej strony jest przewodnikiem po diecie wegańskiej, szczególnie dla osób aktywnych fizycznie. jurek obala mity, jakoby sportowcy potrzebowali białka zwierzęcego i podaje konkretne odpowiedzi, czym zastąpić stek czy hamburgera. Co więcej, podaje przepisy na swoje ulubione przekąski i potrawy. Z tych przepisów z pewnością skorzystam już niedługo. Kilka z nich mam ochotę wyróbować niemal od razu…

„Jedz i biegaj” jest też pozycją dla osób, które zaczynają swoją przygodę z bieganiem. Znaleźć tu można kilka cennych uwag dotyczących techniki biegu, rozciągania i innych tego typu spraw. Ale najwięcej jest o psychice biegacza. O tym, że w uprawianiu sportu najważniejsze jest odpowiednie nastawienie, odpowiednie myślenie. Bo to mózg dowodzi tym skomplikowanym mechanizmem, jakim jest ludzkie ciało. Choć oczywiście dobrze odżywone ciało (i dobrze odzywiony mózg) też ma znaczenie.

Jurek opisuje swoją drogę na szczyt: pisze o tym, jak to się stało, że został ultramaratończykiem. Pisze też o tym, dlaczego zrezygował z jedzenia produktów odzwierzęcych. O tym, jak eksperymentował na sobie i jak obserwował swoje ciało. i wyciągał z tych obserwacji wnioski, które doprowadziły go do tego punktu, w jakim znajduje się dzisiaj.

Pozycja dla wszystkich. Nie tylko dla biegaczy, ale też dla osób zainteresowanych zdrowym stylem życia. I dla takich, którzy lubią czytać o ludziach niezwykłych. Po prostu warto przeczytać. Zwłaszcza, że po lekturze człowiek czuje się mocno zmotywowany do tego, by po prostu coś zrobić… Ruszyć się z fotela albo zadbać o nieco zdrowszą dietę… U mnie motywacja skoczyła bardzo. I już wiem, że jednym z celów na przyszły rok bedzie przebiegnięcie 5km. A potem? Zobaczymy…

Czytałam w ramach wyzwan: Książkowe podróże (przedew szystkim USA, ale też Grecja) oraz Pod hasłem (szłowo „jedz” w tytule książki)

2 thoughts on “Motywacja: +100 – Scott Jurek „Jedz i biegaj”

Skomentuj

