Kartki wielkanocne na ludowo

A jednak… Skusiła mnie mapka Scrap-Map i… stworzyłam jeszcze kilka karteczek wielkanocnych. Tym razem troszkę mediowych, kolorowych…

DSC_0001 (4) 

Motywy ludowe

Tak jakoś jest, że Wielkanoc najbardziej chyba z polskich świąt kojarzy mi się z ludowymi tradycjami. Te wszystkie pisanki, kraszanki i inne kolorowe jajka zdobione właściwą dla danego regionu techniką: a to malowane, a to oklejane włóknami wybranych roślin, a to skrobane lub malowane woskiem, który później topi się w kąpieli z cebuli lub buraków pozostawiając jasny wzór…

Jest jeszcze Śmingus – Dyngus. Zwyczaj z czasów pogańskich, który jakimś cudem uchował się do dziś. I choć kiedyś wyglądało to inaczej, nie było oblewania ludzi wychodzących z tramwaju i czatowania z plastikowymi butelkami przed wejściem do kościoła, i tak lubię ten zwyczaj… Zwłaszcza na wsi u chrzestnego, gdzie strażacy oblewają podwórko swoich ochotników. Albo u mnie w domu, gdy zawsze odbywa się bitwa śmingusówkowa. Kobiety kontra mężczyźni, niezależnie od wieku, bo i moi rodzice i dziadkowie biorą w bitwie udział… No i wyszło, że od dwóch lat to już cztery pokolenia oblewają się wodą…

Wielkanoc to też tradycyjne kosze ze święconką. Jakoś tak zawsze mam przed oczyma te uginające się stoły u Borynów z „Chłopów” Reymonta. Dlatego tak ważne jest, żeby w koszu była cała kiełbasa (a nie jedynie kilka kawałków). I najlepiej ser zrobiony w sposób tradycyjny (a nie kupny). I pasztet mój wegański, też przecież robiony w domu… I najlepiej jeszcze cały chleb. W cerkwi widziałam kiedyś nawet wódkę wystającą z koszyka. Bo poświęcone ma być wszystko, co na wielkanocnym stole… jak tradycja każe…

Kartki kolorowe, kartki wielkanocne

Pisałam już o tym, że Wielkanoc kojarzy mi się z wiosną. I taką ogromną radością. I dlatego papiery z motywami ludowymi GoScrap tak genialnie komponują mi się waśnie z kartkami wielkanocnymi. Swoją drogą, pewno już wiecie, ale dziewczyny z GoScrap po raz kolejny odświeżyły folkowe papiery. Dostępne są TUTAJ.

DSC_0003 (4)

W każdym razie. Moje karteczki wyszły cztery. Tyle miałam wygrzebanych jeszcze z dna szuflady wycinankowych pisanek. W formacie DL, bo nie chciało mi się wycinać tradycyjnych. Z resztą kopert nie mam, a przecież to już ten moment, kiedy kartki się wysyła…

DSC_0013 (4)

Kompozycja według Cardmapki#62 z bloga Scrap-Map. Jakoś mnie tak zainspirowała. Orientacja pozioma i pionowa. Żeby było ciekawiej…

kartki wielkanocne  DSC_0007 (5)  DSC_0010 (5)  DSC_0011 (5)

 

Oczywiście na wyzwanie kartkowo-mapkowe do Scrap-Map zgłaszam. A mapka taka, o:

 

* * * * * * *

Dziękuję, że tu jesteś. Będzie mi miło, jeśli zostawisz po sobie ślad w komentarzach. Zapraszam też na moją stronę fejsbukową. I do działu Wyprzedaję, gdzie aktualnie pozbywam się, w bardzo atrakcyjnych cenach, drewnianych, naprawdę fajnych zabawek i książek…

Pozdrawiam Cię i życzę miłego niedzielnego popołudnia…

P.S. A jutro lektura z tak zwanej grubej rury. Bo co roku wielkanocną radość mąci mi świadomość, że  Izraelu/Palestynie wciąż trwa wojna… Trwa cały czas, ale jakoś w okresie wielkanocnym boli to bardziej niż zwykle…

Ela-Sonrisa 😉

5 thoughts on “Kartki wielkanocne na ludowo

Skomentuj

