Niesamowite odkrywanie historii – o książce „Sekrety notatnika” Eve Haas

Kiedyś czytałam, że odkrywanie historii swojej rodziny może być niezwykle pasjonujące. Podobno w każdej rodzinie kryją się różne sekrety. Nie wiem, czy to prawda. Wiem, że w mojej rodzinie wiele jest historii, które chciałabym poznać, choć zdaję sobie sprawę, że pewnie niektóre już odeszły w zapomnienie… Historia opisana w książce „Sekrety pamiętnika” sprawiła jednak, że moja chęć poznania tego, kim byli, co robili moi przodkowie, znowu się obudziła. Nie wiem, czy uda mi się poznać historię całej rodziny, ale wiem, że na pewno byłaby to fascynująca podróż w przeszłość. I choć może ta przeszłość nie skrywa takich tajemnic, jak historia rodziny Eve Haas, na pewno mogłabym się wiele dowiedzieć. O swoich przodkach i… o sobie… Wracając jednak do książki, którą niedawno przeczytałam…

sekrety notatnika 

Od kiedy pamiętam książka „Sekrety pamiętnika” stała na półce w pokoju rodziców. Kilka razy miałam ochotę po nią sięgnąć, ale jakoś nie było czasu. Dopiero sierpniowa edycja wyzwania Pod hasłem zmobilizowała mnie do lektury. Na początku zdziwiłam się, bo myślałam, że to powieść, fikcja literacka. Okazało się jednak, że historia, jaką opisuje Eve Haas jest prawdziwa, poparta źródłami historycznymi…

Na początku poznajemy młodą Eve, która jako dziecko wyjeżdża z rodzicami do Londynu, bytu schronić się przed wojenną zawieruchą. Nic dziwnego, jest rok 1934, Hitler właśnie doszedł do władzy i nikt, kto ma żydowskie pochodzenie, nie może się czuć bezpieczny. Niestety nie wszystkim członkom rodziny udaje się uciec. W Pradze pozostaje babka Eve, Anna. Do 1942 roku rodzina ma z nią kontakt. Później przestają docierać jakiekolwiek informacje. Jak ustaliła Eve już wiele lat po wojnie, jej babka zmarła w wyniku reperkusji, jakim naziści poddawali naród żydowski… Annie udało się jednak przekazać swojemu synowi, ojcu Eve, tajemniczy notatnik, który ma stanowić dowód, że rodzina autorki pochodzi od królewskiej rodziny, która niegdyś władała Prusami. W żyłach Anny i Eve płynie książęca krew. Jak więc się stało, że Anna zginęła w tak dramatycznych okolicznościach a rodzina Eve musiała opuścić Niemcy tak nagle? Tę zagadkę Eve postanawia rozwiązać już po śmierci swoich rodziców, gdy tajemniczy notatnik wpada w jej ręce.

Są czasy zimnej wojny. Zdobycie jakichkolwiek materiałów historycznych nie jest więc łatwe. Zwłaszcza, że te najważniejsze, jak przypuszcza Eve, dokumenty, znajdują się w Niemczech Wschodnich. Wyjazd tam dla niej, choć jest obywatelką brytyjską, może być niebezpieczny. Eve postanawia jednak poznać losy swojej rodziny, zrozumieć, dlaczego o jej praprababce i babce słuch zaginął i dlaczego historia rodzinna potoczyła się tak dramatycznie. Swoje poszukiwania prawdy opisuje w książce „Sekrety pamiętnika”. A tajemnice, które odkrywa są niezwykle ciekawe i bardzo dramatyczne…

Książka „Sekrety pamiętnika” nie jest powieścią, choć momentami czyta się ją niemal jak szpiegowski thriller. To wspomnienia kobiety, która szuka odpowiedzi na niedające jej spokoju pytania. To historia dramatyczna i poruszająca, nierozerwalnie związana z historią Niemiec. Straszną, okrutną historią… Nie jest to lektura lekka, ani ze względu na tematykę, ani z powodu narracji. Eve Haas nie jest przecież pisarką, która koncentruje się na odpowiednim stylu. A mimo to książkę czyta się szybko, z zainteresowaniem. Czytając sama chciałam dowiedzieć się, jakie były losy rodziny Eve, razem z nią chciałam poznać wszystkie szczegóły, odpowiedzi na tak liczne pytania…

To pozycja idealna dla wszystkich zainteresowanych historią. Nie w tym globalnym, ale właśnie w tym ludzkim, indywidualnym wymiarze…

A czytałam w ramach wyzwania Pod hasłem, jako ostatnią z trzech książek. Tu słowo kluczowe to SEKRETY.

2 thoughts on “Niesamowite odkrywanie historii – o książce „Sekrety notatnika” Eve Haas

Skomentuj

