Inspirująca „Sztuka prostoty” Dominique Loreau

Kusiły mnie książki Dominique Loreau już od dawna. Kusiły minimalistycznymi, urzekającymi okładkami. Kusiły tematyką, bo przecież filozofia minimalizmu jest mi ostatnio tak bliska. Nie wiedziałam jednak, że kiedy sięgnę po książkę „Sztuka prostoty” tak bardzo mnie ona poruszy, wywróci mój świat do góry nogami (albo chociaż zmieni jego postrzeganie o kilkadziesiąt stopni). Czytam i wiem już, co zmienić, by było lepiej. Układam w głowie plan wprowadzenia kolejnych zmian krok po kroku. Plan ograniczania, by było lepiej…

sztuka prostoty 

Od fascynacji Japonią do minimalizmu

Dominique Loreau jest francuską pisarką. Jak sama twierdzi, od zawsze była ciekawa, jak żyje się w innych miejscach na świecie. Poszukiwania odpowiedzi na to pytanie doprowadziły ją do Japonii, gdzie postanowiła osiąść na stałe, zafascynowana tutejszym minimalistycznym podejściem do życia. Pokochała taki styl życia, odnajdując w nim spokój i piękno. Przejęła ten japoński minimalizm i odkryła, że pozwolił jej poczuć szczęście i podnieść jakość życia. Teraz dzieli się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami z odbiorcami na całym świecie, namawiając ich, by zrezygnowali z nadmiaru, by dzięki ograniczeniu dóbr materialnych, jakie ich otaczają, zyskali więcej przestrzeni dla ducha… Brzmi trochę jak oklepane frazesy, powtarzane obecnie tu i ówdzie, bo przecież minimalizm jest w modzie. Może. Muszę jednak przyznać, że sposób, w jaki autorka pisze (równie zwięzły, co minimalizm, do którego namawia), argumenty i przykłady, jakie podaje, mnie przekonują…

Minimalizm w praktyce

Czytam tę książkę i już wiem, że to jest droga, w którą chcę pójść. Gdy Loreau mówi o tym, że lepiej mieć mniej, za to rzeczy lepszych gatunkowo, bardziej praktycznych pięknych jednocześnie, oczyma wyobraźni już odchudzam swoja szafę, pomysł na styl ubierania, na kolorystykę ubrań, na fasony rodzi się w mojej głowie zupełnie naturalnie. A może od zawsze tam był?

Gdy autorka pisze o tym, jak powinno wyglądać minimalistyczne mieszkanie też już wiem, jak urządzę swój przyszły dom: minimum mebli, minimum ozdob i bibelotów (prawie wcale), za to świeże kwiaty koniecznie na szafce nocnej, biurku, przy którym pracuję, w jadalni. I sprzęty i rozwiązania praktyczne, ale z najwyższej półki. Przeszukuję zasoby sieci, bo chcę, by wszystko było idealne, chcę być przygotowana dokładnie na moment, w którym pojawi się ten mój dom, żebym wiedziała, co i jak zaplanować. Zaglądam na stronę http://pgi.com.pl/, bo tam ciekawe rozwiązania w zakresie ogrzewania domu (chcę podłogowe, bo przyjemnie się po takiej ciepłej podłodze chodzi boso zimą!), propozycje ładnych, najlepszej jakości akcesoriów łazienkowych i wiele innych pomysłów, nad którymi przecież nigdy wcześniej bym się nie zastanawiała, żałując już później, w tym swoim domu, że nie pomyślałam wcześniej… Rozrysowuję sobie plan poszczególnych pomieszczeń. Wiem, jak je umebluję, urządzę. Wizualizuję te marzenia, bo jestem pewna, że kiedyś się spełnią…

W książce „Sztuka prostoty” autorka dużo miejsca poświęca dbaniu o ciało: zdrowej diecie (jedz mniej, ale lepszej jakości żywność), dbaniu o siebie (bo ciało masz tylko jedno). Z każdym kolejnym rozdziałem rośnie we mnie niepohamowane pragnienie wprowadzania w życie zmian. Lepszego zagospodarowania siebie, swojej przestrzeni, swojego czasu. Już wiem, że czeka mnie długa droga, ale czuję się też mocno zmotywowana. I wiem, że tym razem się uda. Bo książka Loreau to po prostu fantastyczny podręcznik, skrypt minimalizmu, który inspiruje do podjęcia wysiłku na rzecz polepszenia jakości swojego życia…

2 thoughts on “Inspirująca „Sztuka prostoty” Dominique Loreau

Skomentuj

