52 zmiany #6 – uważne jedzenie

Znów z jednodniowym poślizgiem, ale mam nadzieję, że wybaczycie. Próbuję powoli ogarnąć rzeczywistość wokół mnie. W moim życiu zaszło parę dość istotnych zmian i sama muszę jakoś odnaleźć się wśród tych nowości, przeorganizować codzienność. Póki co udaje mi się to, ale wciąż jeszcze kilka decyzji zostaje do podjęcia, kilka kroków do wykonania… Tym bardziej więc, by się w tym wszystkim nie pogubić, posiłkuję się poradami Leo Babauty. Dziś zachęca on do wprowadzania kolejnych zmian.

spaghetti

Szósta z kolei zmiana dotyczy jedzenia. Nie chodzi jednak o to, by zrezygnować z jedzenia jakiś produktów, czy wprowadzenie do swojej diety innych (choć na to chyba też przyjdzie czas). Dziś jednak Babauta zachęca do tego, by… zwrócić uwagę na to, jak jemy. Albo raczej: jeść uważnie.

W dzisiejszych czasach często nie zwracamy uwag na jedzenie. Traktujemy je jako czynność wykonywaną mechanicznie. Zajadamy stresy, na szybko wciągamy coś w przerwie w pracy, podczas zakupów, przed telewizorem. A przecież jedzenie jest jedną z najważniejszych czynności, jakie wykonujemy codziennie: dostarcza nam energii do życia. Warto więc dołożyć wszelkich starań, by sam akt jedzenia był przyjemny, piękny…

Wiem, bywa tak, że nie mamy możliwości zjeść posiłku przy pięknie zastawionym stole, czy w miłym towarzystwie. Warto jednak zadbać o to, by podczas posiłku skoncentrować się na jedzeniu i… jeść wszystkimi zmysłami. Warto zwrócić uwagę na zapach posiłku, jego wygląd. Bardzo lubię jeść rękami, bo wtedy mogę skoncentrować się też na wrażeniach dotykowych. Na smaku koncentruję się na końcu. Dokładnie gryzę każdy kawałek zanim przełknę. Powoli rozkoszuję się smakiem każdej porcji, zwracam uwagę na to, czy jedzenie jest ciepłe czy zimne. Czy jest kwaśne, czy słodkie… Jem powoli, koncentrując się tylko na posiłku. Dzięki temu wiem też, kiedy już jestem najedzona.

Uważne jedzenie daje nam dużo korzyści. Przede wszystkim pozwala docenić każdy, nawet najprostszy posiłek. Ponadto pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi! Dzięki uważnemu jedzeniu po prostu się nie przejadamy!

Wiem, że uważne jedzenie, choć wydaje się być proste, wcale takie nie jest. Trudno nam, przyzwyczajonym do wielozadaniowości, poświęcić te kilkanaście minut na spokojne zjedzenie posiłku. Babauta poleca skupić się najpierw na jednym posiłku. Potem można ćwiczyć uważność także podczas innych. Oczywiście na początek najlepiej wybrać taki posiłek, podczas którego mamy największa szansę na spokój. Może to być śniadanie, pod warunkiem, że wstaniemy na tyle wcześniej, by spokojnie zjeść i zdążyć do pracy. Może to być kolacja, jedzona przy wyłączonym komputerze i telewizorze. Może to być obiad albo nawet podwieczorek. Wierzę, że jeśli docenimy zalety uważnego jedzenia podczas jednego posiłku, będziemy się starać jeść uważnie także inne.

Ja już zaczęłam wprowadzać tę zmianę w swoje życie. Dołączycie do mnie?

2 thoughts on “52 zmiany #6 – uważne jedzenie

  1. Od dłuższego czasu staram się celebrować posiłki, i z radością stwierdzam, że coraz lepiej mi to wychodzi. Zaczęłam tak jakoś intuicyjnie, starając się odtworzyć miłe rytuały z dzieciństwa. Rodzice dbali o to (właścicwie nadal tak jest), aby posiłek nie był zakłócany innymi czynnościami, jak np. oglądanie telewizji. Dzięki temu, dokładnie jak piszesz, nawet najprostsze danie stawało się wyjątkowe. Teraz u siebie w domu też trzymam się tego. Wolę być głodna chwilę dłużej i zaczekać na ten posiłek, niż zapychać się w biegu byle czym i byle jak.

  2. A dla mnie jedzenie „przy” książce lub filmie to po prostu łączenie dwóch przyjemności. Dlaczego więc mam się pozbawiać czegoś co sprawia mi przyjemność? Wolę robić to, co czyni mnie szczęśliwą, niż na siłę dopasowywać się do jakichś nakazów i książkowych mądrości 🙂

Skomentuj

