Uważność ma znaczenie

Żyjemy w biegu. Ostatnio sama łapię się na tym, że moje myśli biegną gdzie indziej, niż TU i TERAZ. Niby jestem gdzieś ciałem, niby wykonuję jakąś czynność, ale tak naprawdę już myślę nad ty, co jeszcze trzeba zrobić, co jeszcze muszę. Traci się gdzieś ta moja uważność, do której przecież tak bardzo dążę. Traci się koncentracja nad tym, co teraz, czyli nad tym, co najważniejsze. W rezultacie tracę wiele cennych chwil…

 

Ostatnio taka refleksja naszła mnie podczas zabawy z dzieckiem w ogrodzie. Fakt, Młody ma teraz wakacje, co znacznie dezorganizuje mój dzień. Wyrywam skrawki czasu, by móc zająć się realizacją projektów, których deadline gdzieś wisi mi nad głową, jak mityczny miecz Damoklesa. W rezultacie jednak zamiast cieszyć się chwilą spędzoną wspólnie, zamiast koncentrować się na odbijaniu piłki, błądzę gdzieś w tematach związanych z wynajmem luksusowych limuzyn, ochroną praw człowieka i rodzajem tynków, bo zlecenia na stworzenie takich tekstów niedawno otrzymałam. To wszystko stresuje. Myślenie ciągle o tym, co jeszcze zostało do zrobienia. W rezultacie nawet tą nieszczęsną piłkę odbijam byle jak i zabawa wcale nie jest taka przyjemna, jak powinna być…

 

Ważna uważność – w życiu i… w przemyśle!

 

A przecież uważność jest ważna. Koncentracja na tym,, co tu i teraz. Zdajemy sobie z tego sprawę, jeśli chodzi o rozwiązania z przemysłu. Precyzyjne rozwiązania. Mąż, który zajmuje się audytowaniem dostawców części do samochodów co jakiś czas opowiada o problemach, które się pojawiają. Czasem błąd rzędu milimetra wystarczy, by samochód przestał prawidłowo funkcjonować, przestał być bezpieczny, bo nie zadziała hamulec, sprzęgło, nie otworzy się poduszka powietrzna.

 

Wyobraź sobie, co by było, gdyby pracownicy firmy takiej jak na przykład mettec.com.pl, która zajmuje się precyzyjnym toczeniem różnych metalowych części wykorzystywanych w wielu gałęziach przemysłu zaczęli błądzić myślami gdzie indziej – w konieczności umycia okien po powrocie z pracy do domu. Bo co, jeśli właśnie wtedy stworzy się metalowy komponent zmieniony właśnie o ten jeden milimetr? Milimetr, który może zaważyć na bezpieczeństwie Twoim lub Twoich najbliższych? I możesz powiedzieć, że przecież teraz to już nie człowiek frezuje i toczy, ale maszyna. A jednak maszynę ktoś musi nadzorować… Nie wiem, jak Ty, ale ja chyba nie chciałabym, żeby jakieś części mojego samochodu były nieidealne. Albo śrubki w szafce. Albo nawet części maszyn, które te śrubki, klocki hamulcowe czy co tam jeszcze tworzą. Bo szczegół ma znaczenie, a zaniedbanie przy produkcji małego metalowego elementu może za sobą pociągnąć szereg konsekwencji w tym te najgroźniejsze, związane z nieprawidłowym działaniem produktu końcowego. Wymaga się więc od pracowników firm takich jak Mettec ciągłej uwagi i koncentracji, gdy są w pracy. Ja wymagam, choć przecież nawet ich nie znam i, szczerze mówiąc, proces produkcji metalowych komponentów to dla mnie przysłowiowa czarna magia. Ale chcę wierzyć, że jest tak, jak firma podkreśla na każdym kroku – idealnie, z dbałością o najdrobniejsze detale.

uważność

 

 Uważność to odpowiedzialność

 

Dlaczego tak samo nie może być w moim życiu? Przecież w gruncie rzeczy chodzi o to samo. O uważność. O skoncentrowanie się na Tu i Teraz. Kiedy siadam do komputera, włączam edytor tekstów to… jestem w realizacji zlecenia. To też musi być idealne, dopracowane. Bo płacą mi za tekst dobrej jakości, nie za coś zrobionego „na odpieprz”. Bo wiem, że z tekstów o kosmosie umieszczonych na stronie internetowej może kiedyś skorzystać jakiś gimnazjalista podczas odrabiania zadania domowego. Niby co mnie to obchodzi, przecież to jego sprawa, czy sprawdza wiarygodność tego, co w sieci. Trzeba tak robić, każdy to wie i to powinna być podstawowa umiejętność, którą dzieciaki powinny wynosić ze szkoły. Z pierwszych lekcji. A jednak czuję się odpowiedzialna za to, co robię. Bo przecież ten człowiek, który dziś pisze wypracowanie na podstawie moich artykułów, jutro może być kimś, kto decyduje o przyszłości polskiej gospodarki, edukacji, kultury. Albo może być nauczycielem mojego dziecka. Czy ja bym chciała, żeby wciskał mu kity, które sama kiedyś wyssałam z palca, bo nie chciało mi się uważnie i odpowiedzialnie zrealizować jakiegoś zlecenia?

 

Uważność to nie tylko, co podkreślają specjaliści w zakresie psychologii i filozofii, droga do znalezienia szczęścia i spokoju. Choć tak też jest. Nie da się zaprzeczyć. Ale moim zdaniem uważność to także odpowiedzialność. Za siebie, za innych. Za swoją teraźniejszość i za teraźniejszość swoich bliskich, ot choćby dziecka, które dzięki byciu uważnym w zabawie z nim uczymy, jak czerpać radość ze zwyczajnych chwil. I jeszcze odpowiedzialność za przyszłość. Paradoks? Być może, ale intuicyjnie czuję, że tak właśnie jest. Bądźmy więc odpowiedzialni! Bądźmy uważni!

22 thoughts on “Uważność ma znaczenie

  1. Dobry tekst i ważny. Sama zastanawiam się od jakiegoś czasu co jest nie tak ze mną. Ciągle błądzę gdzieś myślami, nie mogę się skupić. Czuję się jakbym stała na peronie, a moje myśli przelatują jak pendolino przez stację. Nadmiar obowiązków, bodźców i ciągle ta myśl z tyłu głowy, że trzeba, że muszę…

    1. Dokładnie. Mnie zawsze pomagała medytacja. Codziennie, choćby na kilka minut. Tylko, ze ostatnio to zaniedbałam. Chyba znów musze do tego wrócić…

  2. Tekst bardzo trafiony. Mam z tym duży problem, ciągle się uczę żeby żyć na 100procent każdą chwilą 🙂

  3. Tak sobie pomyślałam… a taki pracownik banku? Ten to musi być cały czas skupiony. Machnie się o jedno zero i tragedia! A kierowca? Wystarczy o jeden niebieski migdał za daleko i siedzi w kufrze auta przed sobą. A spadochroniarz? Nawet nie wspomnę 😉 Dodałabym tu jeszcze RUTYNĘ, która zabija. Mój tata był elektromonterem (obecnie na emeryturze), ale wielu jego kolegów zginęło, bo zżarła ich rutyna i nie dopełnili procedur bezpieczeństwa.

    1. Dokładnie. Takich przykładów można by mnożyć… Jest przecież lekarz, jest farmaceuta przygotowujący leki… jest i pani w przedszkolu, która przecież ma pod opieką kilkonaścioro dzieci… Uważność jest ważna. W każdej sytuacji!

  4. Odkąd zostałam mamą to uważność znacznie mi się pogorszyła, a rzeczywiście jest ona bardzo istotna, nawet w takiej niewinnej zabawie z dzieckiem. Staram się zawsze ustalić priorytety by skupić się na nich tu i teraz, czasami się udaje 🙂

    1. A mnie się własnie uważność bardzo poprawiła dzięki byciu z dzieckiem. Dopiero bawiąc się z moim maluchem zrozumiałam, na czym polega prawdziwe bycie tu i teraz…

  5. W mojej pracy nie mogę sobie pozwolić na sekundę nieuważności – bo w tej sekundzie może wydarzyć się mnóstwo rzeczy. Nawet w ułamku sekundy. Ale kiedy odpoczywam, pozwalam sobie na luz, jakieś rozproszenie, niech umysł tez ma trochę wolności 😉 Wtedy jest bardziej kreatywny!

    1. tak, umysł potrzebuje odpoczynku. Z drugiej strony, taka uwazność na oddechu, własnie w wolnej chwili, uwolnienie się od natłoku myśli, od stresu jaki towarzyszy koncentracji w pracy to najlepszy sposób, by umysł odpoczął…

  6. Zgadzam się, że uważność jest ważna, ale według mnie przy dzisiejszym tempie życia to towar deficytowy i potrzeba bardzo dużej świadomości, by uważność ćwiczyć. Ja ćwiczę codziennie. 🙂 Nie jest to łatwe. 🙂

  7. Uważność to odpowiedzialność – świetnie ujęte, inne spojrzenie na uważność i koncentrację… A ta jak każda umiejętność musi być używana i rozwijana lub pomału zanika 😉 Właśnie też miałam krótką przerwę w medytacji i doceniłam jej znaczenie, bo jednak po prostu fajniej się żyje z nią:)

  8. Bardzo mądry i wartościowy tekst. Też mam czasem wrażenie, że robię pewne rzeczy, ale myślę o czym innym. Nie powinno tak być, bo wtedy nic nie robi się na 100%. Ale nie jest to łatwe…

    1. To na pewno nie ejst łatwe. Zwłaszcza dziś, gdy świat atakuje nas milionem bodców w kazdej sekundzie. Dlatego trzeba podjąć wysiłek i ćwiczyć uważność choćby przez kilka minut dziennie

Skomentuj

